onsdag den 20. september 2017

3. undervisningsgang


Vi talte denne dag om forskellige teoritikker som vi kan anvendes når vi beslutter os for hvilken didaktik, vi vil anvende i vores undervisning.Bloom, Himm & Hippe. Og til sidst eViden Center (Det Nationale Videncenter for e-læring).


Didaktik = Tilrettelæggelse af undervisningen.


Læring; Hvordan lærer eleverne?


  • Formel læring er den undervisning vi lærer dem.
  • Uformel læring, er den læring man får udefra, eks. google.

Blooms digitale taksonomi

    Blooms digitale taksonomi. Artikel. 

Modellen er på ingen måde en facitliste, snarer kan man se de nye "digitale" tilføgelser som et eksempel og en kilde til inspiration og som en guide i planlægningen og evaluering af sin undervisning.



Hiim & Hippe. 

Den didaktiske relationsmodel er et redskab til analyse af et undervisningsforløb.
Den didaktiske relationsmodel handler relationer mellem elementerne.
  1. læringsforudsætninger
  2. rammefaktorer
  3. mål
  4. indhold
  5. læreprocessen
  6. vurdering/evaluering.
Det er ikke muligt at påvirke et område af modellen, uden det har effekt på de andre fem elementer.


Modellens seks elementer:

Læringsforudsætninger: Læringsforudsætningerne er nogle der ændres i takt med udviklingen af undervisningsforløbet. Med læringsforudsætninger skal der kigges nærmere på de lærendes interesser og kompetencer i forhold til undervisningsforløbet.

Rammefaktorer: Når der tales om rammefaktorer er det elementer såsom love, regler, kulturelle aspekter, lokalmiljøet og skoleorganisatoriske midler (økonomi, ledelse, undervisningsmidler, udstyr, fagplaner etc.) der menes. Rammefaktorerne kan enten være begrænsende eller gøre læring muligt.

Mål: Målene, i forbindelse med den didaktiske relationsmodel, er med til at kunne fastlægge lærerens hensigt med undervisningen, hvilken retning undervisningsforløbet har, samt formålet med de lærendes læring.


Indhold: Indholdet beskriver hvad undervisningen handler om, hvilken rolle de forskellige aspekter spiller og hvordan den er tilrettelagt. Indholdet af undervisningen er formet ud fra de mål der er fastslået. Der er to former for indhold i undervisningen, det skjulte/latente og det åbne/manifeste.


Læreprocessen: Læreprocessen beskriver hvordan selve læringen skal foregå og hvem der tilrettelægger forløbet. Selve læringsforløbet kan være tilrettelagt enten af læreren eller af læreren og de lærende i fællesskab. Der er tre forskellige principper som kan bidrage til en succesfuld læringsproces; medbestemmelse(de lærende skal gennem samarbejde og aktiv deltagelse i undervisningen lære om demokratiske værdier), oplevelsesorientering(en oplevelsesorienteret undervisning giver de lærende mulighed for at drage deres egne erfaringer) og sammenhæng mellem teori og praksis(De lærendes egne erfaringer knyttes til teori som anvendes i undervisningen).


Vurdering / Evaluering: Evalueringen foregår både af selve undervisningsprocessen og af de lærendes læring.



















eVidencenter didaktisk overvejlesesmodel.

Modellen henvender sig til undervisere, der skal planlægge, gennemføre og evaluere forløb med e-læring. Et helt perfekt stykke værktøj.





Didaktik 2.0 præsenteres og analyseres:

I dette kapitel argumenterer forfatterne for et paradigmeskift i didaktikken. Tre grundlæggende begreber for at forstå nødvendigheden af en didaktik 2.0 præsenteres og analyseres:


  1. skolens web 2.0-praksisformer,
  2. eleverne som didaktiske designere 
  3. og adgang til viden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar