torsdag den 5. oktober 2017

Undervisningsdifferentiering i malerafdelingen i 2003


Helt tilbage i 2003 begyndte vi at interessere os for undervisnings differerering i malerafdelingen. Vi brugte meget tid på hvordan vi skulle forstå og hvordan vi skulle håndtere det. Vi ønskede hurtigt at finde ud af hvilket niveau den enkelte elev var på, derfor udarbejdet jeg en opgave som vores elever blev præsenteret for den første dag. Opgaven er vores skakbræt som vi den dag idag præsentere for vores elever. På en time kan vi se hvordan den enkelte elevs niveau er. På baggrund af testen deler vi vore elever ind i 3 niveauer. Eleven får på andendagen at vide hvilket niveau han/hun skal arbejde på. Vores elever får alle bilag udleveret den først dag og her er alle niveauerne præsenteret, eleven skal så udføre de opgaver som passer til deres niveau. Alle elever er i den samme klasse, og målet i maleteknik er det samme for alle eleverne, men de starter på forskellige niveauer, og det er vores erfaring at de elever som har lidt svært ved det fra starten hurtiger bliver meget bedre hvis deres opgaver ikke er for svære. De elever som er fagligt dygtige kan godt lide at der er nogle udfordringer i opgaverne.
Vi har faktisk spurgt nogle af vores elever hvordan de opfattede det at skulle arbejde på de forskellige niveauer, og resultatet er at det skal der bare gøres i fremtiden.

Spørgsmål til niveaudeling.
Svar på spørgsmålene og niveaudeling

Eks. på testopgaven som eleverne skal udføre.
Eleverne får ikke noget hjælp til opgaven.

Her er tre eksempler på den udleveret test.


             


Her er et vurderingsskema som vi bruger, når vi skal vurdere hvilket niveau, den enkelte elev skal arbejde.




Her er tre eksempler på nogle beskæring opgaver, niveau 1 - niveau 2 - og niveau 3




Her er et eksempel på hvordan eleverne kan udfør differenceret undervisning i båsen.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar