Jeg vil som udgangspunkt bruge nær transfer i den undervisning som jeg skal bruge til eksamen. Og det er fordi at jeg har valgt et emne, som eleverne kan bruge ude i virksomheden.
- skal læring foregå i praksis, eller tilegner vi os bedst viden på skolebænken?
- Jo mere undervisningen inddrager elementer fra anvendelsessituationen, jo højere transfer. Og jo mere varierede eksempler, der inddrages, jo bredere transfer.
Ovenstående: To citater fra Bjarne Wahlgren
Transfer handler om at overføre noget lært fra én sammenhæng til en anden. Det kan ses som en adskillelse mellem indlæring og anvendelsen af det indlærte , når man i stedet for learning by doing henlægger læring til en anden sammenhæng end hvor det tillærte skal bruges.
Om en læring fra en sammenhæng til en anden lykkes, afhænger af læringssituationen karakter, elevernes forudsætninger, interesser, hvad der skal overføres, hvordan det skal anvendes og i hvilken sammenhæng, og ikke mindst hvordan en lærer præsentere stoffet for eleverne.
Der er mange aspekter der skal spille sammen, for at man kan sige at der er en hensigtsmæssig transfer.
Viden og færdigheder kan man ikke bare transporterer fra et sted til et andet, som en genstand. som de mennesker vi er transformerer vi det vi har lært, så det passer ind i forskellige situationer. Transfer er altså at der skabes et sammenspil mellem to forskellige læringssammenhænge.
I min opgave prøver jeg på at lave sådanne et læringssammenhæng, som er relevant i forhold til transferproblematikken,forholdet mellem en skolesammenhæng og en arbejdssammenhæng ved at bruge “praktikum”. Den læring der finder sted på skolen skal kunne anvendes på arbejdspladsen. Hvis vores elever ikke er i stand til at etablerer en sammenhæng mellem de to, opstår der transfer problemer.
Derudover Har Bjarne Wahlgren også Ni forhold, der har betydning for transfer.
Modellen illustrerer centrale elementer i transferprocessen.
Deltager-, undervisning- og læreproces-, og kontekstrelateret faktorer. der kan understøttes af ikt-baserede redskaber som har potentiale til at fungere transfermedierende.
https://www.ucviden.dk/portal/files/35465099/IoT_magasinet_nr1_jan16.pdf
Modellen illustrerer centrale elementer i transferprocessen.
Deltager-, undervisning- og læreproces-, og kontekstrelateret faktorer. der kan understøttes af ikt-baserede redskaber som har potentiale til at fungere transfermedierende.
https://www.ucviden.dk/portal/files/35465099/IoT_magasinet_nr1_jan16.pdf
Transfer i EUD
Ingen kommentarer:
Send en kommentar