onsdag den 22. november 2017

6. undervisningsgang E-læring

E-læring og læringsplatforme, er hvad vi skal beskæftige os med denne dag.

Dage startede med at vi fik en introduktion, til forskellige former af e-læring. Og vi fik en god snak. Det som er nyt for mig er ordet "læringsdesign" og definitionen, men Rene har en fin oversig over hvordan man forstår det.

Læringsdesign er en generel betegnelse for ethvert design af en lære-, eller uddannelsesproces.
Mange forskere mener at der er et behov for nyt og frisk læringsparadigme, samt nytænkning til læringsdesignet.
E-læring og transfere kan være med til at fremme læringsprocessen hos nogle af vores elever.

Vi fik et par link af Rene hvor forskellige personer fortalte om nogle læringsplatforme.
Hans Jørgen Knudsen Den digitale læringsform blev født.

Hans Jørgen Knudsen Den dynamiske udgave.

Inspirationsbank Den digitale erhvervsskole

Alt i alt en god dag hvor vi sener på dagen fik en opgave at vi skulle lavet et undervisningsforløb i Praxis Online, som jeg blev meget begejstret for, og vil arbejde videre med, "i min opgave".

Hvad er e-læring.

eVidenCentret, definer e-læring som: Læring, der er helt eller delvist medieret af digitale medier.

Hvorfor vælge e-læring?
Hvis vi på Esnord malerafdelingen vælger at noget af vores undervisning skal tilrettelægges som e-læring, kan der være flere grunde til netop dette valg. Her har ELYK-rapporten (siderne 19-21) valgt nogle forskellige paradigmer.


  • Det pædagogiske. Her rettes der fokus mod, hvordan e-læring kan understøtte de lærendes læreprocesser. Muligheden for interaktion og kollaboration, øget motivation og større læringsudbytte.
  • Det faglige. E-læring ses som en forlængelse af den traditionelle undervisning.
  • Det teknologiske. E-læring ses som en teknologisk udfordring, hvor man interesser sig for, hvordan man vælger et system der både driftsikkert og billigt kan distribuere et færdigt undervisningsmateriale til en større modtagergruppe.
  • Markeds Paradigmet eller -potentialet. Omdrejningspunktet er erhvervslivets behov. 


Følgende er taget fra "Ufaglært til faglært på rekordtid"  et stort EU projekt som jeg har været med i, i 3 år. (1912 -1915). Her skulle jeg beskrive hvordan vi kunne få e-læring ind i undervisningen i malerafdelingen. Resultatet af dette projekt er stadig relevant da vi har EVU1 elever. 


Da vi lavede projektet havde vi ikke nogen platform hvor vi kunne lægge det elektroniske undervisningsmateriale på, det har vi i dag, Praxis Online. Og jeg har udarbejdet et helt forløb til opmåling som jeg skal have lagt over på Praxis Online. Men selv om man ikke har en platform man kan lægge undervisningsmaterialet ind på, er der mange andre muligheder for at gennemføre en undervisning som e-læring, ex. e-mail.

E-læring i undervisningen
Der kan være mange grunde til at omlægge en tilstedeværelsesundervisning helt eller delvist til e-læring. Ofte angives økonomiske besparelser eller faldende elevtal som de væsentligste grunde, men for EVU 1 deltageren handler det om, at de kan arbejde selvstændigt og målrettet med de stillede opgaver og øvelser, uden at skulle bremses af evt. ventetid.
E-læring er i denne sammenhæng en fællesbetegnelse for alle former for selvinstruerende IT-baseret materialer med foto, film, multiple choice opgaver, almindelig opgaveformulering, quiz og fjernundervisning.
E-læring som undervisningsmetode kan være ”blended Learning”, altså en vekselvirkning mellem selvstudium og tilstedeværelse. Deltageren arbejder overvejende selvstændigt med opgaver og øvelser, som han/hun har adgang til på et materiale drev, eller som faglæreren sender digitalt. Med mellemrum kan EVU 1 deltageren og lærer aftale at mødes, eller ved at EVU 1 deltageren fysisk er tilstede på et  undervisningshold.
Der skal være nogle minimale krav til omkostningstungt og systemkrævende hardware, software mv. Materialet skal let kunne tilgås med et minimum af udstyr til rådighed (alm. PC,  Tablet, smartphone). Derudover er det vigtigt inden man kaster sig ud i e-læring at skolen har en platform, hvorfra man kan udbyde e-læring, især hvis man vil lave quiz, elektronisk test m.m.
Forberedende kursus i e-læring KAN være nødvendigt for kursister med særlige forudsætninger, herunder sprogproblemer. (IT-rygsæk mv.)

Der skal lægges vægt på professionelt layout og et enkelt visuelt udtryk.

Kvaliteten på e-lærings-materialet skal sikres ved at der på skolerne udpeges ressourceperson for oprettelse, udvikling, og vedligeholdelse af undervisningsmaterialet.
Denne tilrettelæggelsesform forudsætter også at deltageren som bruger e-læring som fjernundervisning har en PC til rådighed, enten hjemme eller i virksomheden.

Hvorfor ”e-læring”?
Ideen med at gå fra et fast tilrettelagt holdundervisning, til en model med tilbud om individuelle opgaver via e-læringer, at EVU1 deltageren kan komme i gang med sin uddannelse, de fastlagte undervisningselement/fag med det samme, i stedet for at skulle vente til et ordinært hold afvikles. Ventetiden på undervisningen vil derfor blive derfor kortere, og tiden kan fyldes ud med andre relevante opgaver som bidrager til eleven mål.
Fleksibilitet og mulighed for rekord hurtig færdiggørelse er derfor en mulighed med denne form for tilrettelæggelse af undervisningen. Man kan deltage når man ønsker det, og dele af undervisningen kan muligvis foregå på virksomheden eller i hjemmet (afhængigt af fag og forudsætninger).  Dette giver mulighed for at lægge sin undervisningstid på tidspunkter, hvor det passer ind i vedkommendes øvrige liv, og det kan betyde større mulighed for fastholdelse, og hurtig gennemførelse for den enkelte.

Fordele for virksomheder og deltagere:
  • Virksomhederne har brug for medarbejdere som er i stand til af egen drift at tage ansvar for sine arbejdsopgaver og uddannelse, og som kan anvende deres opnåede kompetencer i forskellige faglige sammenhæng
  • Virksomhederne har brug for større fleksibilitet i forhold til hvornår deres EVU1 deltagere er på skoleophold.
  • EVU1 deltagerne bliver mere selvstændige og lærer at tage ansvar.
  • EVU1 deltageren oplever ingen spildtid, fordi vedkommende selv kan prioritere opgaverne, og dermed undgå huller.
Fordele for Skolen og undervisere:
  • Skolen kan bedre understøtte virksomhedernes behov for selvstændige medarbejdere, som kan anvende deres kompetencer i flere forskellige sammenhænge.
  • Undervisere får bedre muligheder for at undervisningsdifferentiere, fordi deltageren bliver mere selvhjulpen, og dermed undgår underviseren unødig spildtid til repetition af allerede gennemgåede opgaver.
  • Øget fokus på brugbart slutprodukt (deltagernes progression), frem for gennemført forløb.



Hvordan?
På baggrund af kompetencevurderingen udarbejdes der et kompetencebevis, indeholdende nødvendige oplysninger om de kompetencer deltageren har, og der udarbejdes en personlig uddannelsesplan på de kompetencer EVU1 deltageren mangler. EVU1 deltagernes personlige uddannelsesplan skal indeholde de konkrete fag/mål for uddannelsen, der direkte kan overføres til andre erhvervsskoler.
Afdelingen udpeger et RKV-Team, bestående af faglærere, som skal udarbejde deltagernes personlige EUV1 uddannelsesplan.
Uddannelsesplanen sikre at både deltageren og afdelingens undervisere, til hver en tid har overblik over hvilke konkrete opgaver/undervisningsforløb/mål, netop denne EVU1-deltager skal arbejde med. Derudover vil de også findes i elektronisk i elevplan.
E-læring bygger på undervisningsplanen, og på en fast struktur for kommunikation mellem den enkelte deltager og læreren.
Strukturen omfatter fx:

  • Faglærere  udarbejder en personlig uddannelsesplan.
  • Der skal tages stilling til hvem der har ansvar for tilbagemeldinger til den enkelte deltager om progression eller ej, vejledningssamtaler osv.
  • Der skal ligge en aftale om arbejdstid for faglærere, der har deltagere til e-læring. Hvor meget arbejdstid pr. deltager? Hvor meget rådighedstid pr. deltager? Hvor meget kommunikation mellem faglærer og koordinator/vejleder?
  • Hvis der anvendes ”blended Learning”, skal der laves aftaler om, hvor meget tilstedeværelse og hvor meget e-korrespondance et forløb/fag/emne omfatter. (Derudover skal der fx være en introduktion til materialer og arbejdsform.)
  • Der skal aftales responstider for EVU1 deltagere og for faglærere i forhold til de opgaver der bliver stillet.
  • Der skal være adgang til en let tilgængelig materialeplatform, Praxis Online eller, Kufferten i elevplan kan evt. anvendes.
  • Der skal være et lille introforløb ved opstart, som kvalificerer deltageren i brugen af systemerne og materialet. På samme forløb kan regler og aftaler fremlægges for deltageren, og evt. udstyr til afvikling udleveres/organiseres.


Deltagerforudsætning:
EVU1 deltageren skal være bevidst om sin personlige uddannelsesplan, samt hvilke kompetencer der opnås ved de givne opgaver, her kan ”Elevplan” bruges. Den personlige uddannelsesplan er den plan som både EVU1 deltageren selv, og også de forskellige undervisere, skal bruge til at navigere mellem de planlagte fag med. EVU1 deltageren vil altid have adgang til de kompetencemål der skal opnås elektronisk gennem Elevplan.
En fast kvalitetssikringsprocedure bør sikre at de faglige mål løbende evalueres (eks. hver anden uge af kontaktperson/faglærer)


Eksempel på ønsket "e-læring" i malerafdelingen.
På baggrund af den kompetencevurdering der blev foretaget på Esnord, af en praktisk opgave samt udførsel af en række test, anbefaler vi, at du skal have:

  • De nødvendige kompetencer inden for faget opmåling som der bliver undervist i på 1. fagklasse (40 lek.). I din personlige uddannelsesplan vil du kunne finde de konkrete mål for faget.
  • 2.-3. fagklasse (15 uger).

Vedr. din teoretiske prøve i EVU1 afklaringen:
I opmåling er der en god forståelse for faget. I arbejdstegningen opstiller du regningen væsentligt anderledes end det vi underviser i, og den måde du vil modtage en arbejdsregning fra en opmåler, derfor anbefaler vi dig et e-lærings kursus i opmåling, med indholdet på 1. fagklasse.

E-lærings kursus i opmåling.
Inden du påbegynder 2.hovedforløb skal du have et større kendskab til opmåling. Du skal lære de grundlæggende ting i opmålingen. Hvordan man opstiller en svenderegning, samt hvordan man finder priserne i prislisten, m.m. Kurset foregår som e-læring, hvilket vil sige at du arbejder hjemmefra (fjernundervisning), eller i din virksomhed, med de stillede opgaver fra skolen.

Kurset i e-læring har en varighed på 40 timer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar